Οι Μαθησιακές Δυσκολίες αποτελούν ένα πρόβλημα αιχμής για την Ελληνική Εκπαίδευση που αφορά χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες και απασχολεί έντονα τόσο τους εκπαιδευτικούς, όσο και τους γονείς. Μεγάλος αριθμός μαθητών και μαθητριών, στερούνται την έγκαιρη ανίχνευση και διάγνωση των μαθησιακών τους δυσκολιών ή της αποτελεσματικής εκπαιδευτικής τους στήριξης. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα πολλοί από αυτούς να μην γνωρίζουν ότι αντιμετωπίζουν Μαθησιακές Δυσκολίες και συνήθως απογοητεύονται, απομονώνονται και τα παρατούν.
Η αξιολόγηση των μαθησιακών δυσκολιών πρέπει να γίνεται αποκλειστικά από εξειδικευμένα άτομα. Οι πρόχειρες εκτιμήσεις της οικογένειας, του εκπαιδευτικού ή οποιοδήποτε άλλου που αυτοσχεδιάζει σε βάρος του μαθητή, έχει ως αποτέλεσμα την εδραίωση του προβλήματος και την απομάκρυνση από την ουσιαστική και άμεση αποκατάσταση.
Το Αθηνά Τεστ είναι από τα πιο γνωστά διαγνωστικά εργαλεία μαθησιακών δυσκολιών. Απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας από 5 έως 9 ετών, αλλά χορηγείται και σε μεγαλύτερα παιδιά. Αποτελείται από δεκατέσσερις (14) κύριες και μία (1) συμπληρωματική δοκιμασία. Οι κλίμακες αυτές βοηθούν στην αντικειμενική αξιολόγηση κινητικών, αντιληπτικών, νοητικών και ψυχογλωσσικών διεργασιών, οι οποίες σχετίζονται με τις δοκιμασίες μάθησης. Ο σκοπός της αξιολόγησης είναι να καθοριστεί για καθεμία από τις διεργασίες αυτές, ποιος είναι ο βαθμός ανάπτυξής του παιδιού και με αυτόν τον τρόπο να εντοπιστούν περιοχές που ο βαθμός ανάπτυξής είναι ελλειμματικός, καθώς και περιοχές που είναι μέσος, κανονικός ή ανώτερος. Επομένως, εάν εντοπιστούν ελλειμματικές περιοχές που ευθύνονται για τις παρούσες ή μελλοντικές δυσκολίες μάθησης του παιδιού στο σχολείο, ο εκπαιδευτικός γνωρίζοντας την κατάσταση, θα αποφασίσει είτε την παραπομπή του παιδιού σε άλλη ενδο-σχολική ή έξω-σχολική υπηρεσία για πιο συστηματική διαγνωστική αξιολόγηση, είτε σε εξατομικευμένα προγράμματα διορθωτικής παρέμβασης.
Μέσω των δοκιμασιών αξιολογείται το επίπεδο και ο ρυθμός ανάπτυξης του παιδιού στους παρακάτω τομείς:
- Νοητική ικανότητα
(Γλωσσικές αναλογίες, Αντιγραφή σχημάτων, Λεξιλόγιο)
- Άμεση μνήμη ακολουθιών
(Μνήμη αριθμών, Μνήμη εικόνων, Μνήμη σχημάτων)
- Ολοκλήρωση ελλιπών προτάσεων
( Ολοκλήρωση προτάσεων, Ολοκλήρωση λέξεων)
- Γραφο-φωνολογική ενημερότητα
(Διάκριση γραφημάτων, Διάκριση φθόγγων, Σύνθεση φθόγγων)
- Νευροψυχολογική ετοιμότητα
( Οπτικο-κινητικός συντονισμός, Αντίληψη δεξιού-αριστερού, Πλευρίωση)
Το «Αθηνά Τεστ» αξιολογεί κατά πόσον η χρονολογική ηλικία ενός παιδιού αντιστοιχεί με το επίπεδο ανάπτυξης του, αλλά κύριο διαγνωστικό ζητούμενο είναι να καθοριστεί κατά πόσον υπάρχουν διαφορές στις εκάστοτε ικανότητες και επιδόσεις καθώς και η μεταξύ τους σύγκριση, η οποία απεικονίζεται γραφικώς στο Διαγνωστικό Διάγραμμα του Αθηνά Τεστ.
Ο απώτερος σκοπός της διαφορικής-αναλυτικής αξιολόγησης του παιδιού µε το Αθηνά Τεστ είναι ο προγραμματισμός και η εφαρμογή της κατάλληλης διδακτικό-θεραπευτικής παρέμβασης, για να βοηθηθεί το παιδί να ξεπεράσει τις δυσκολίες του αυτές πριν εκδηλωθούν, δηλαδή, για την πρόληψή τους. Ή, εφόσον έχουν ήδη εκδηλωθεί οι δυσκολίες αυτές, να βοηθηθεί το παιδί να τις ξεπεράσει, πριν παγιωθούν, δηλαδή, για την έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία τους.
Συστήνεται η χορήγηση του Αθηνά Τεστ στην αρχή της σχολικής χρονιάς προκειμένου να υπάρχει έγκαιρη διάγνωση και να δομηθεί το κατάλληλο εξατομικευμένο θεραπευτικό πρόγραμμα. Τέλος, για την διαπίστωση της εξελικτικής του πορείας, προτείνεται επαναχορήγηση του Τεστ στο τέλος της σχολικής χρονιάς.
Ειδική Παιδαγωγός
Ντζουροπάνου Χριστίνα