ΟΤΑΝ Η ΜΕΛΕΤΗ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙ, ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΑ!

Οι απαιτήσεις του καθημερινού σχολικού διαβάσματος  στο σπίτι είναι ένα γεγονός που προκαλεί συνήθως άγχος και νευρικότητα κυρίως στα παιδιά τα οποία παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες, ανεξάρτητα από την ηλικία τους. Το άγχος αυτό καθώς και τα αρνητικά συναισθήματα γίνονται πολλές φορές καθημερινός συνοδοιπόρος  των παιδιών διότι δεν έχουν μάθει  από μικρή ηλικία να αντιμετωπίζουν με δημιουργικό τρόπο τις σχολικές τους υποχρεώσεις.

 Προκειμένου να υπάρξει μία ουσιαστική και εμφανή αλλαγή, η αρχή είναι σημαντικό να γίνει τόσο από τους εκπαιδευτικούς στο σχολείο, το φροντιστήριο αλλά και τους γονείς. Πιο συγκεκριμένα, η μονολογική μάθηση θα ήταν προτιμότερο να αντικατασταθεί από τη διαδραστική διδασκαλία. Οι συχνές τιμωρίες και επιπλήξεις φέρνουν τα μη αναμενόμενα αποτελέσματα και ωθούν τα παιδιά σε άσχημες συμπεριφορές. Αντίθετα, η διαδραστική διδασκαλία έχοντας ως βασικό της άξονα την ενεργή συμμετοχή των παιδιών στη διαδικασία της μάθησης κινεί το ενδιαφέρον και τους αποδεικνύει έμπρακτα ότι ο ρόλος τους είναι εξίσου σημαντικός κατά τη διαδικασία της μάθησης.

 Η συγκεκριμένη μέθοδος διδασκαλίας κάνει την εμφάνισής της μέσω των νέων τάσεων αγωγής και εκπαίδευσης, με τη διαδικασία του διαλόγου, την αυξημένη χρήση οπτικοακουστικών μέσων με απώτερο στόχο την καλύτερη αφομοίωση της γνώσης και την αντιμετώπισή της ως μια ευχάριστη και ξεκούραστη διαδικασία. Η διαδικασία αυτή αφορά εξίσου και τους μαθητές που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η μέθοδος είναι ίδια, ωστόσο τροποποιείται και γίνεται πιο εξειδικευμένη η στοχοθεσία προκειμένου να συγκαταλέγεται στα πλαίσια της ειδικής αγωγής.

Στη περίπτωση παιδιών με ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής- Υπερκινητικότητας) προτείνονται κάποιοι τρόποι ώστε η ώρα του διαβάσματος να μετατραπεί σε μία πιο αποτελεσματική και δημιουργική διαδικασία κατά την οποία το παιδί θα αφομοιώσει καλύτερα τη γνώση.

Δημιουργία ήρεμου περιβάλλοντος

Πριν φτάσει η ώρα της μελέτης, οι γονείς θα πρέπει να αφιερώσουν λίγο χρόνο στη διαμόρφωση του χώρου στον οποίο θα διαβάσει το παιδί. Πιο αναλυτικά, θα ήταν χρήσιμο να απομακρυνθούν από τον χώρο αντικείμενα τα οποία είναι πιθανόν να προκαλέσουν διάσπαση προσοχής στο παιδί, όπως είναι για παράδειγμα τα παιχνίδια του. Στην επιφάνεια του γραφείου συνίσταται να υπάρχουν μόνο τα απαραίτητα για την μελέτη, όπως είναι τα τετράδια, τα βιβλία και η κασετίνα αλλά και τα μολύβια να είναι ήδη καλοξυσμένα.

Χρώματα παντού

Η αποστήθιση και αφομοίωση ενός κειμένου μέσα από ένα απλό και αδιάφορο βιβλίο είναι σίγουρα αρκετά βαρετή και δεν βοηθάει το παιδί να παραμείνει συγκεντρωμένο. Λύση σε αυτή τη μονοτονία αποτελεί το χρώμα. Τι εννοούμε όταν λέμε χρώμα; Υπογραμμίζουμε τις σημαντικότερες φράσεις και λέξεις- κλειδιά με διάφορα χρώματα και χωρίζουμε τα πιο μεγάλα κείμενα σε υπο- ενότητες δίνοντας τους σχετικούς τίτλους. Χρησιμοποιούμε post-it προκειμένου να καταγράψουμε τις σημειώσεις μας, ώστε τα παιδιά να συγκρατούν και να απομνημονεύουν πιο εύκολα τις σημαντικές πληροφορίες.

Διαδραστικό και περιπετειώδες μάθημα

Το οπτικοακουστικό υλικό (εικόνες, μουσική, ζωγραφιές) είναι πάντα μία καλή λύση για παιδιά που χάνουν εύκολα το ενδιαφέρον τους. Με τη συμμετοχή των παιδιών μπορούμε να αφήσουμε ελεύθερη τη φαντασία  μας και να δημιουργήσουμε αστείες ιστορίες ή και εικόνες οι οποίες θα οδηγήσουν στην καλύτερη απομνημόνευση της σχολικής ύλης. Το παιχνίδι ρόλων είναι ένας δημιουργικός και ευχάριστος τρόπος ειδικά σε μαθήματα όπως η ιστορία. Όταν δίνεται στα παιδιά ένας ρόλος εμπλέκονται με έναν παιγνιώδη τρόπο, καθώς τα παιδιά παίρνουν έμμεσα τον ρόλο του δασκάλου και μεταφέρουν την πληροφορία με τον δικό τους τρόπο.

Μαθηματικά μέσα από παιχνίδι  

Τα μαθηματικά είναι ένα μάθημα στο οποίο μπορούμε να βάλουμε ακόμη πιο πολύ φαντασία και να αξιοποιήσουμε πολλά αντικείμενα τα οποία βρίσκονται ήδη στο σπίτι με σκοπό να γίνουν πιο ευχάριστα και κατανοητά: καραμέλες, αυτοκινητάκια, ακόμη και όσπρια μπορούν να χρησιμοποιηθούν ώστε να αφομοιωθούν μαθηματικές έννοιες και πράξεις.

Με το πέρας του μαθήματος μπορούμε να ζητήσουμε από το παιδί να μας περιγράψει με δικά του λόγια τις πιο σημαντικές πληροφορίες από όσα έχει μάθει. Η επιβεβαίωση από εμάς είναι ιδιαίτερα σημαντική ενθαρρύνοντάς το με μία αγκαλιά ή και ένα όμορφο αυτοκόλλητο. Ακόμη και αν η προσπάθεια του δεν ήταν και τόσο επιτυχημένη είναι σημαντικό να το ενθαρρύνουμε και πάλι ώστε την επόμενη φορά να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα.

Είναι απαραίτητο να έχουμε στο μυαλό μας ότι όλα τα παιδιά είναι έξυπνα και δημιουργικά, όμως το καθένα έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες τις οποίες πρέπει να αγκαλιάσουμε και να δουλέψουμε σύμφωνα με αυτές προκειμένου το παιδί να αγαπήσει τη διαδικασία της μάθησης και να μην την βλέπει σαν μια υποχρέωση.

Ειδική παιδαγωγός

Ντζουροπάνου Χριστίνα

X