Η εργοθεραπεία είναι η επιστήμη που αναπτύσσει ικανότητες, ασκεί όλες τις δεξιότητες δίνοντας την δυνατότητα να διεκπεραιώνει ο άνθρωπος τα «έργα» του, μέσα στα όρια που του επιτρέπει η αναπηρία, νιώθοντας αυταξία, ικανότητα, ανεξαρτησία, ικανοποίηση!
Είναι η ειδικότητα που μέσα από το θεραπευτικό της πρόγραμμα το άτομο αποκτά την ικανοποίηση του «αξίζω» «μπορώ» «υπάρχω» και που θα σταθεί δίπλα στην οικογένεια όταν το παιδί διαταράσσει την «εικονική πραγματικότητα» της. Θα δώσει σημασία στις πεποιθήσεις του, στις αξίες & στα ιδανικά του. Μέσα από την ειδικότητα γινόμαστε θεραπευτές και θεραπευόμενοι ταυτόχρονα!
Οι εργοθεραπευτές βοηθούν ανθρώπους όλων των ηλικιών που έχουν νοητικά ,ψυχικά ή σωματικά προβλήματα ή δυσκολίες. Στόχος τους είναι να αυξήσουν στο μέγιστο βαθμό τη καθημερινή λειτουργικότητα του ατόμου ,να εξελίξει δεξιότητες και να παρεμποδίσει την απώλεια τους, έτσι ώστε το άτομο να μπορεί να είναι αυτόνομο και να μπορεί να πάρει μέρος σε ασχολίες που είναι σημαντικές για εκείνον.
Η εργοθεραπεία ενδείκνυται για σύνδρομα όπως διαταραχή αυτιστικού φάσματος , δυσπραξία , διαταραχή ελλειμματικής προσοχής
(ΔΕΠΥ-Υ) ,νοητική υστέρηση, δυσλειτουργία αισθητηριακής ολοκλήρωσης, μαθησιακές δυσκολίες, δυσκολίες στη λεπτή και αδρή κινητικότητα ,εγκεφαλική παράλυση.
Γενικότερα απευθύνεται σε άτομα με σωματικές ή γνωστικές αναπηρίες , ψυχοκοινωνικές δυσλειτουργίες , αναπτυξιακές ή μαθησιακές διαταραχές , δυσπροσάρμοστες συμπεριφορές αλλά και άλλες διαταραχές ή χρονιές καταστάσεις.
Έτσι μέσω της εργοθεραπείας το άτομο παρουσιάζει βελτίωση :
1. Στη ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ : Πιάνει δηλαδή σωστά το μολύβι , ζωγραφίζει μέσα σε όρια και έχει όμορφα και κατανοητά γράμματα.
2. Στην ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΣΗ : Βελτιώνει την στάση του σώματος του , διατηρεί την ισορροπία του ,μπορεί να παίζει μπάλα να τρέξει με ευκολία και επομένως να συμμετέχει σε αθλητικές δραστηριότητες.
3. Στις ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ : Γίνεται πιο οργανωτικό επομένως συγκεντρώνεται πιο εύκολα και ταυτόχρονα αναπτύσσει την οπτική και ακουστική του μνήμη, βελτιώνει τον προσανατολισμό του στον χώρο και στον χρόνο.
4. Στις ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ : Γίνεται πιο κοινωνικό και άρα αλληλοεπιδρά ομαλά με το περιβάλλον του . Διατηρεί καλύτερες διαπροσωπικές σχέσεις με γνώμονα τον σεβασμό των ορίων και των κανόνων.
5. Στις ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ ΖΩΗΣ : Αυτοεξυπηρετείται στη σίτιση, στην ένδυση, στην υπόδηση , στη χρήση τουαλέτας.
6. Στον ΟΠΤΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΟ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟ και στην ΟΠΤΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ : Μαθαίνει να συντονίζει το χέρι με το μάτι του και έτσι έχει καλύτερες επιδόσεις στην γραφή αλλά και στις περισσότερες αθλητικές δραστηριότητες.
7. Στην ΠΛΕΥΡΙΩΣΗ: Ξεχωρίζει το δεξί από το αριστερό ,συγχρονισμένα και τις δυο πλευρές ώστε μα επιτελέσει μια δραστηριότητα όπως το δέσιμο των παπουτσιών.
Αρετή Κυριακίδη
Εργοθεραπεύτρια