Ποιες δεξιότητες και ποιες ικανότητες πρέπει να έχει κατακτήσει το παιδί πριν πάει στην Α’ Δημοτικού;

Η  μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό, είναι μια αγχωτική περίοδος για τους γονείς, καθώς η Ά Δημοτικού θεωρείται η βάση της σχολικής πορείας του παιδιού.

Έτσι, ένα παιδί για να φοιτήσει στην Ά δημοτικού, θα πρέπει να έχει κατακτήσει τις περισσότερες από τις δεξιότητες που θα ακολουθήσουν στη συνέχεια.

Ωστόσο, αν δεν έχει κατακτήσει ή αναπτύξει κάποιες από αυτές τις δεξιότητες, θα πρέπει να θυμόμαστε πως το κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό εξέλιξης και εμείς θεραπευτές και γονείς θα πρέπει να στεκόμαστε δίπλα τους, χωρίς απαιτήσεις.

ΠΡΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

  • Να γράφει το όνομά του
  • Να αντιγράφει μια λέξη στα όρια των γραμμών
  • Να κρατά μολύβι/μαρκαδόρο / ξυλομπογιά με τριποδική λαβή
  • Να κρατάει και να χρησιμοποιεί σωστά το ψαλίδι
  • Να σχεδιάζει γραμμές κάθετες/οριζόντιες με τη σωστή φορά, από πάνω προς τα κάτω και από αριστερά προς τα δεξιά
  • Να σχηματίζει κλειστούς κύκλους αριστερόστροφα, ξεκινώντας από πάνω
  • Να γράφει πάνω σε ιχνογραφημένα γράμματα

ΠΡΟΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

  • Να αναγνωρίζει το όνομά του γραμμένο
  • Να αναγνωρίζει τα φωνήεντα της αλφαβήτου
  • Να αναγνωρίζει την αρχική/τελική συλλαβή μιας λέξης
  • Να αναγνωρίζει την ομοιοκαταληξία
  • Να αναγνωρίζει τους αριθμούς μέχρι το 10

ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ/ ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

  • Να έχει κατακτήσει το βασικό λεξιλόγιο όπως: σχήματα, χρώματα, μέλη του σώματος, φρούτα, λαχανικά, ζώα, σχολικά αντικείμενα, αντικείμενα σπιτιού, εποχές, ενέργειες, ζεύγη αντίθετων.
  • Να έχει σωστή σύνταξη, να κάνει δηλαδή απλές προτάσεις με Υ-Ρ-Α
  • Να έχει σωστή άρθρωση και να γίνεται αντιληπτό από τρίτους
  • Να εκτελεί μέχρι και τριπλή εντολή
  • Να μοιράζεται τα νέα του και τις επιθυμίες του
  • Να έχει αναπτύξει την κριτική του ικανότητα και να καταλήγει σε λογικά συμπεράσματα
  • Να αποκωδικοποιεί τα γλωσσικά σχήματα, ώστε να μπορεί να συμμετέχει στην γλωσσική κοινότητα
  • Να μπορεί να κατανοεί και να παράγει γλωσσικές αναλογίες ( επαγωγική/ αναλογική σκέψη)
  • Να έχει αναπτύξει αφαιρετική σκέψη, να μπορεί δηλαδή να βρει κοινά σημεία εννοιών/ αντικειμένων/ συνόλων

ΠΡΟΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

  • Να μετράει μέχρι το 20
  • Να ανακαλεί και να ταξινομεί τους αριθμούς μέχρι το 10
  • Να κατονομάζει τον αριθμό των αντικειμένων σε ένα σύνολο(π.χ. 3 μήλα)

ΧΩΡΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ

  • Να ολοκληρώνει χρωματικά/σχηματικά μοτίβα
  • Να αναπαράγει ένα πρότυπο από τουβλάκια/σχήματα
  • Να κατανοεί τις  χωρικές έννοιες (μέσα/ έξω, πάνω/ κάτω κλπ)
  • Να προσανατολίζεται με ευκολία στο χώρο
  • Να ταξινομεί αντικείμενα με βάση το μέγεθος και την ποσότητα

ΧΡΟΝΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ

  • Να λέει τις μέρες της εβδομάδας με τη σειρά.
  • Να γνωρίζει τις εποχές και τις βασικές καιρικές συνθήκες που επικρατούν σ’ αυτές (π.χ. Το χειμώνα κάνει κρύο/χιονίζει, την άνοιξη ανθίζουν τα λουλούδια, το καλοκαίρι κάνει ζέστη, το φθινόπωρο αρχίζουν οι βροχές).
  • Να τοποθετεί 3 καρτέλες χρονικής ακολουθίας στη σειρά.
  • Να γνωρίζει τις έννοιες μέρα-νύχτα.
  • Να γνωρίζει τις έννοιες πρωί-μεσημέρι-απόγευμα-βράδυ
  • Να χρησιμοποιεί σωστά τις έννοιες τώρα-πριν-μετά.
  • Να αντιλαμβάνεται τις έννοιες χτες-σήμερα-αύριο.
  • Να αφηγείται γεγονότα με χρονική ακολουθία

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ

  • Να παίρνει πρωτοβουλίες για έναρξη διαλόγου και παιχνιδιού
  • Να αντιδρά κατάλληλα στα κοινωνικά πλαίσια
  • Να συμμετέχει σε ομαδικά παιχνίδια ή δραστηριότητες
  • Να αποκωδικοποιεί τις εκφράσεις του προσώπου, τον τόνο της φωνής και τη στάση του σώματος.


Κανταρέλη Πολυξένη

Λογοθεραπεύτρια

X