“Παραμύθι, μύθι, μύθι το κουκί και το ρεβύθι…”

Όλες οι ωραίες ιστορίες που ετοιμάζονται να μας διηγηθούν οι γιαγιάδες, οι παππούδες ή οι γονείς μας ξεκινούν πάντα με το “μια φορά και έναν καιρό…”  και έτσι αρχίζει το υπέροχο ταξίδι της φαντασίας. Όταν είμαστε μικροί άλλοι τις διαβάζουν σε εμάς για να μπορέσουμε να έχουμε όμορφες εικόνες να μας συντροφεύουν στα όνειρά μας. Καθώς μεγαλώνουμε επιλέγουμε μόνοι μας με ποιο παραμύθι ή βιβλίο θέλουμε να ταξιδέψει ο νους μας. Όλοι μας έχουμε διαβάσει για τα ψέματα του Πινόκιο, για τις απίστευτες περιπέτειες του Γκιούλιβερ στα ταξίδια του ή για τον Έλμερ το ελεφαντάκι. 

Από μικροί έχουμε βιβλία με χρώματα, σχήματα, ζωάκια και ποικιλία εικόνων που βοηθούν στην ανάπτυξη του λεξιλογίου μας. Πως όμως ένα παραμύθι μπορεί να γίνει στα χέρια μας το κατάλληλο εργαλείο ώστε να βοηθήσουμε τους μικρούς μας φίλους στην ανάπτυξη  της ομιλίας, της κατανόησης, της φαντασίας, της έκφρασης, της λογικής σκέψης; Πως μπορούμε να παίξουμε με τα παραμύθια;

Για να τραβήξετε το ενδιαφέρον του παιδιού κατά την ανάγνωση παραμυθιών, αρχικά προσπαθήστε να αλλάξετε τη φωνή σας, έτσι ώστε να είναι ανάλογη με τον κάθε ήρωα του παραμυθιού.

Αφού έχετε την προσοχή τους, μπορείτε να κάνετε ερωτήσεις, για να περιγράψουν την εικόνα που βλέπουν .(Τι βλέπεις; Τι εποχή νομίζεις ότι είναι; Πως το κατάλαβες; Πως πιστεύεις ότι νιώθει ο ήρωας;). Δοκιμάστε να σταματήσετε κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης και ρωτήστε τι πιστεύουν ότι θα συμβεί στη συνέχεια. Προσπαθήστε να κάνετε λίγες ερωτήσεις, γιατί αλλιώς ο μικρός σας φίλος θα χάσει το ενδιαφέρον του.

Αφήστε το παιδί σας να σας πει την ιστορία απλώς βλέποντας τις εικόνες του βιβλίου. Aς δημιουργήσει και μια δική του ιστορία με τις εικόνες αυτές, με αυτό τον τρόπο ενθαρρύνουμε τη δημιουργική έκφραση.

Πηγαίντε μαζί με τα παιδιά μια επίσκεψη σε βιβλιοθήκες και δώστε τους χρόνο και χώρο, ώστε να επιλέξουν τα παραμύθια που τα ενδιαφέρουν, ενθαρρύνοντας έτσι την αυτοεπιλογή και το ενδιαφέρον για την ανάγνωση.

Μέσα από τα παραμύθια μπορείτε να δημιουργήσετε παιχνίδια ρόλων, όπου θα γίνεται εσείς οι ήρωες και θα διηγηθείτε την ιστορία του παραμυθιού.

Η χρήση των παραμυθιών ως μέσο για την υποστήριξη της γλωσσικής ανάπτυξης είναι μια ευχάριστη και αποτελεσματική προσέγγιση που ενθαρρύνει τη συναισθηματική σύνδεση και την εκπαιδευτική ανάπτυξη.

“Η γνώση μπορεί να σε πάει από το Α…..Β. Η φαντασία μπορεί να σε πάει παντού.”

                                                                                                            Α. Einstein

                                                                                    Κάντζου Δανάη

                                                                        Λογοθεραπεύτρια- Ειδική Παιδαγωγός

X