Ως θεραπεύτρια, δεν είναι λίγες οι φορές, που έχει χρειαστεί να αντιμετωπίσω το άγχος, είτε των γονέων είτε των ενήλικων θεραπόντων, σχετικά με την εξέλιξη του θεραπευτικού τους προγράμματος.
Οι γονείς πιο συγκεκριμένα, έχει τύχει να αναφέρουν ότι δεν έχουν παρατηρήσει την αναμενόμενη για αυτούς εξέλιξη μέσα σε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Αρκετά σημαντικό είναι από τις πρώτες συναντήσεις να διασαφηνίζεται, από την πλευρά των εκάστοτε θεραπευτών, στους γονείς ότι όσοι ασχολούμαστε με το παιδί είμαστε για όσο καιρό χρειαστεί ομάδα και το βάρος της εξέλιξης του θεραπευτικού προγράμματος του παιδιού βαραίνει όλους, όχι μόνο τους θεραπευτές.
Η αποτελεσματικότητα της θεραπείας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη συμμετοχή και τη στήριξη που παρέχουν οι γονείς και το οικογενειακό πλαίσιο στο παιδί τους. Οι γονείς αποτελούν τα πρωταρχικά μοντέλα μίμησης για τα παιδιά τους στην επικοινωνία και στη συμπεριφορά. Η καθημερινή αλληλεπίδραση και η ενίσχυση των δεξιοτήτων του λόγου και της γλωσσικής κατανόησης μέσα από τις καθημερινές δραστηριότητες αποτελούν κρίσιμο παράγοντα για την επιτυχία της θεραπευτικής διαδικασίας. Συνεργαζόμενοι με τους λογοθεραπευτές, αποκτούν την κατάλληλη καθοδήγηση και εκπαίδευση για να μπορούν να στηρίξουν το παιδί τους στην ανάπτυξη των γλωσσικών του δεξιοτήτων. Ο λογοθεραπευτής παρέχει πληροφορίες και συμβουλές για ασκήσεις και δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιηθούν στο σπίτι προκειμένου να ενισχυθεί η επίδοση του.
Επιπλέον, η ανοιχτή και συνεχής επικοινωνία μεταξύ γονέων και λογοθεραπευτών, ή οποιουδήποτε θεραπευτή, επιτρέπει την ανταλλαγή πληροφοριών και την ενημέρωση για την πρόοδο του παιδιού. Αυτό βοηθάει στην προσαρμογή των στόχων και των μεθόδων θεραπείας ανάλογα με τις ανάγκες και την εξέλιξη του παιδιού.
Διάφοροι τρόποι ενίσχυσης των στόχων του θεραπευτικού προγράμματος είναι μέσα από καθημερινή επικοινωνία, για το πως ήταν η μέρα του παιδιού στο σχολείο, αλλά και για το πως ήταν η δική σας μέρα. Διαβάστε βιβλία μαζί με το παιδί σας και συζητήστε ό,τι συμβαίνει. Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού έχουμε αναφέρει ότι είτε περιγράφει μια εικόνα είτε του ζητάτε να βρει στοιχεία στην εικόνα είτε μέσα από ερωτήσεις το ενθαρρύνουμε να αναπτύξει την κριτική ικανότητα, τη σκέψη του και να κάνει χρήση των λέξεων που μαθαίνει. Μπορείτε ακόμα να επιλέξετε παιχνίδια, τα οποία προάγουν την επικοινωνία και κατ’ επέκταση την ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων.(παιχνίδια ρόλων, παζλ κλπ).
Σαφώς όπως έχει αναφερθεί και παραπάνω δεν ξεχνάμε να αναφέρουμε ότι οι λογοθεραπευτές δίνουν ασκήσεις για το σπίτι. Εδώ λοιπόν είναι η ώρα που οι γονείς χρειάζεται να βρουν τον απαραίτητο χρόνο, έτσι ώστε μέσω καθημερινών δραστηριοτήτων, παιχνιδιών και επικοινωνιακών ασκήσεων να βοηθήσουν στην ανάπτυξη της γλωσσικής και επικοινωνιακής δεξιότητας του παιδιού τους, ενισχύοντας έτσι την αποτελεσματικότητα της θεραπείας.
Η καθημερινότητα είναι αρκετά δύσκολη και απαιτητική για όλους, παρόλα αυτά υπάρχει χρόνος με τα παιδιά και για τα παιδιά. Θεραπευτές και γονείς είναι ομάδα η οποία ποτέ δεν έχει να χάσει.
Κάντζου Δανάη
Λογοθεραπεύτρια- Ειδική παιδαγωγός