Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΔΕΠ-Υ

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) αποτελεί μια από τις συχνότερες νευροβιολογικές διαταραχές της παιδικής ηλικίας, με ένα μεγάλο αριθμό συμπτωμάτων της να επηρεάζουν το άτομο και στην ενήλικη ζωή του. Τα αίτια εμφάνισης της ΔΕΠ-Υ δεν είναι σαφώς καθορισμένα. Ωστόσο η αιτιολογία φαίνεται να εμπίπτει στις εξής κατηγορίες:

  • Γενετική (π.χ. κληρονομικότητα)
  • Οργανική (π.χ. γενετικές ανωμαλίες, εγκεφαλικές βλάβες κ.α.)
  • Περιβαλλοντικοί (π.χ. δυσλειτουργικά περιβάλλοντα τόσο στην οικογένεια όσο και σε σχολικό πλαίσιο)

Σύμφωνα με την 5η αναθεώρηση του Διαγνωστικού και Στατιστικού Εγχειριδίου των Ψυχικών Νόσων της Αμερικάνικης Ψυχιατρικής Εταιρείας (DSM-V) η ΔΕΠ-Υ διακρίνεται σε 3 τύπους:

Ο ρόλος της Εργοθεραπείας στην παρέμβαση ενός παιδιού με ΔΕΠ-Υ είναι πολύ σημαντικός. Η Εργοθεραπεία παρεμβαίνει στα κύρια συμπτώματα της ΔΕΠ-Υ τα οποία είναι:

1. Απρόσεκτος τύπος

  • Εύκολη διάσπαση
  • Αδυναμία οργάνωσης
  • Δυσκολία διεκπεραίωσης εργασιών
  • Δυσκολία στην ακολουθία εντολών και κανόνων – δείχνουν αφηρημένα
  • Χάνουν συχνά  αντικείμενα

2. Υπερκινητικός – Παρορμητικός τύπος :

  • Υπερβολική κινητικότητα
  • Μιλούν ασταμάτητα – διακόπτουν συχνά τους άλλους όταν μιλούν
  • Δεν μπορούν να παραμείνουν για αρκετή ώρα σε ένα σημείο
  • Χαμηλός αυτοέλεγχος
  • Δυσκολία στο ελεύθερο παιχνίδι

3. Συνδυασμένος τύπος :

  • Συνδυασμός συμπτωμάτων των δύο προηγούμενων τύπων

Ο ρόλος της Εργοθεραπείας στην παρέμβαση ενος παιδιού με ΔΕΠ-Υ είναι πολύ σημαντικός. Η Εργοθεραπεία παρεμβαίνει στα κύρια συμπτώματα της ΔΕΠ-Υ τα οποία είναι:

✅Διάσπαση προσοχής: Μέσω δομημένης Εργοθεραπευτικής παρέμβασης το παιδί μπορεί να παραμείνει συγκεντρωμένο σε μια δραστηριότητα για περισσότερη  ώρα και να είναι πιο προσεκτικό τόσο σε δραστηριότητες που απαιτεί η καθημερινότητα του (π.χ. διεκπεραίωση σχολικών μαθημάτων) όσο και στο παιχνίδι του.

✅Υπερκινητικότητα: Μέσω της Εργοθεραπείας το παιδί έχει περισσότερες ευκαιρίες για εκτόνωση μέσω της κίνησης (Εμπλοκή σε κινητικό παιχνίδι) μαθαίνοντας παράλληλα να προσαρμόζεται σε διάφορες περιστάσεις όπως π.χ. στην σχολική αίθουσα.

✅Παρορμητικότητα: Ένα παιδί με ΔΕΠ-Υ συνηθίζει να διακόπτει τους άλλους όταν μιλούν όπως επίσης αδυνατεί να περιμένει τη σειρά του σε ένα ομαδικό παιχνίδι. Η Εργοθεραπεία σαν επιστήμη έχει ως βάση παρέμβασης το παιχνίδι. Επομένως μέσω κατευθυνόμενης εμπλοκής  σε κατάλληλα παιχνίδια το παιδί μπορεί να ελέγξει τέτοιου είδους συμπεριφορές.

Συμπερασματικά η συμβολή της εργοθεραπείας  στην αντιμετώπιση της ΔΕΠ-Υ χαρακτηρίζεται καταλυτική. Όσο πιο άμεσα ανακαλύψουμε την διαταραχή αυτή, τόσο πιο αποτελεσματικά θα την αντιμετωπίσουμε. Και να θυμάστε, τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ χρειάζονται την αποδοχή, την αγάπη μας καθώς και την πίστη στο θεραπευτικό πλάνο που υποδεικνύουν οι ειδικοί.

Τριγώνη Φωτεινή

Εργοθεραπεύτρια S.I.

X