Ως στάση του σώματος ορίζεται ο τρόπος με τον οποίο τοποθετούμε τον κορμό μας, το κεφάλι μας και τα άνω άκρα μας σε σχέση με τη λεκάνη μας.
Συμπερασματικά ,είναι η θέση που κρατάμε το σώμα ενάντια στην βαρύτητα κατά την όρθια ,την καθιστή ή την κεκλιμένη στάση.
Η κατάλληλη στάση του σώματος, η θέση και η τακτική κίνηση είναι εξαιρετικά σημαντικές για παιδιά αλλά και ενήλικες ,διότι ενισχύουν την ανάπτυξη των μυών και των οστών. Η στάση του σώματος μπορεί να επηρεάσει ακόμη και στη βελτίωση της εμφάνισης ,της άνεσης καθώς και της υγείας ενός ανθρώπου.
Η σωστή στάση του σώματος είναι αυτή κατά την οποία τα μέρη του σώματος μας ,κεφάλι ,λαιμός ,στήθος αλλά και η κοιλιά ισορροπούν κατακόρυφα το ένα πάνω στο άλλο ,ώστε το βάρος να διαβιβάζεται στην λεκάνη ,μετέπειτα στα πόδια ,με την χρήση ελάχιστης μόνο δύναμης των μυών ,των τενόντων και των συνδέσμων μας.
Η σωστή ή λανθασμένη στάση του σώματος ενός παιδιού σχολικής ηλικίας ,καθορίζει την απόδοση του στη γραφή, διότι μόνο σε αυτή τη περίπτωση τα γράμματα του θα είναι ομοιόμορφα και άρα ευανάγνωστα .Το παιδί δεν θα κουράζεται γρήγορα και με τον καιρό θα αυξήσει τη ταχύτητα της γραφής του και συνάμα την αυτοπεποίθηση του. Θα πρέπει να γνωρίζουμε πως η γραφή αποτελεί μια από τις σημαντικότερες δραστηριότητες ,στην οποία το παιδί καλείται να συμμετέχει επαρκώς με την ένταξη του ως μαθητής ή μαθήτρια στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Το πρόσωπο του παιδιού πρέπει να κοιτά μπροστά , οι ώμοι πρέπει να βρίσκονται σε μέση θέση και να μην κυρτώνουν. Ο κορμός πρέπει να βρίσκεται σε μέση θέση επίσης ,ώστε να διατηρείται η φυσική κυρτότητα της σπονδυλικής στήλης , τα ισχία όσο το δυνατόν πιο πίσω στην καρέκλα και το βάρος να κατανέμεται ομοιόμορφα και στις δυο πλευρές των γλουτών. Τέλος και τα δυο πόδια πρέπει να ακουμπούν και να στηρίζονται στο πάτωμα.
Είναι πολύ σημαντικό να προσαρμόσουμε πρώτα τη καρέκλα στο ύψος του τραπεζιού και αν τα πόδια του παιδιού δεν φτάνουν στο έδαφος, τότε μπορούμε να τοποθετήσουμε υποπόδια ή ακόμη και βιβλία ,ειδάλλως χρησιμοποιήσουμε καρέκλες με μηχανισμό επιλογής ύψους.
Όσον αφορά τη θέση του χαρτιού πάνω στο θρανίο ή στο γραφείο ,θα πρέπει να αναφέρουμε ότι διαφέρει από δεξιόχειρες σε αριστερόχειρες. Αναφερόμενοι στους δεξιόχειρες γνωρίζουμε πως η αντίθετη θέση είναι η κατάλληλη για τους αριστερόχειρες.
Αναλυτικότερα στη περίπτωση που το παιδί είναι δεξιόχειρας ,το χαρτί θα πρέπει να βρίσκεται στη μέση του γραφείου ,τοποθετημένο ελαφρώς λοξά ,περίπου 45 μοίρες ,όπου η δεξιά πάνω γωνία του χαρτιού θα πρέπει να βρίσκεται ψηλότερα . Εφόσον το παιδί γράφει με το δεξί του χέρι το οποίο καλό είναι να βρίσκεται κάτω από την γραμμή γραψίματος ,θα πρέπει αντίστοιχα το αριστερό ,που λειτουργεί ως το χέρι «βοηθός» να συγκρατεί το χαρτί, ώστε να μην μετακινείται δεξιά-αριστερά, με τους πήχεις του να ακουμπούν στο τραπέζι και οι αγκώνες να σχηματίζουν γωνία 90 μοιρών. Αυτή η θέση επιτρέπει την ελεύθερη κίνηση και βοηθά το παιδί να διακρίνει εύκολα αυτά που γράφει.
Αρετή Κυριακίδη
Εργοθεραπεύτρια