Γιατί είναι τελικά τόσο σημαντική η έννοια του πλαισίου;

Τα Κέντρα Ειδικών Θεραπειών απαρτίζονται από τη λεγόμενη Διεπιστημονική Ομάδα, η οποία αποτελείται, κατά κύριο λόγο, από λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ειδικούς παιδαγωγούς και ψυχολόγους. Οι γονείς/ κηδεμόνες των παιδιών προσεγγίζουν τους εν λόγω χώρους κατόπιν επισκέψεώς τους σε Αναπτυξιολόγους ή ΚΕΔΑΣΥ, όπου με τη διάγνωση αρχίζει και το ταξίδι της αποκατάστασης. Όλοι μαζί, θεραπευτές, αναπτυξιολόγοι και γονείς/κηδεμόνες ορίζουν το θεραπευτικό πρόγραμμα παρακολούθησης που θα ενισχύσει τις όποιες δυσκολίες κάθε παιδιού εξατομικευμένα.

Ύστερα από έναν απαιτητικό χρόνο θεραπειών έρχεται το καλοκαίρι, το οποίο σηματοδοτεί το τέλος των θεραπειών παιδιών- εφήβων- ενηλίκων. Όταν απασχολείσαι με παιδιά, οι γονείς/κηδεμόνες θεωρούν ότι η έναρξη οποιασδήποτε άλλης απασχόλησης των παιδιών αρχίζει και τελειώνει σύμφωνα με το σχολικό πρόγραμμα, κάτι που δεν ισχύει, ειδικά όταν μιλάμε για θεραπευτικά πλάνα.

Η κάθε μια ειδικότητα βοηθάει το εκάστοτε άτομο σε διαφορετικού τομείς, σε συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες, είμαστε όλοι μαζί μια ομάδα, τις αποφάσεις τις λαμβάνουμε κατόπιν συνεννοήσεως, χωρίς να λειτουργούμε αυτοβούλως. Σημαντικό είναι να γνωρίζουμε πότε, πως και γιατί ολοκληρώνεται ένα θεραπευτικό πρόγραμμα, να έχουμε στο μυαλό μας τους λόγους, οι οποίοι θα βοηθήσουν αν το θεραπευτικό πρόγραμμα μπει σε παύση ή και όχι!

Οι θεραπευτές του ΄Εργω Λόγω Ανάπλασις αναφέρουν γιατί είναι σημαντικό να ακούμε τους θεραπευτές αλλά κυρίως τις ανάγκες του παιδιού!
Για να μπορέσει μια θεραπευτική συνεδρία να αποφέρει καρπούς, θα πρέπει να υπάρχει σχέση εμπιστοσύνης παιδιού-θεραπευτή, θεραπευτή-γονέα. Τα θεραπευτικά πλάνα κ οι στοχοθεσίες για την εκάστοτε διάγνωση, βγαίνουν κατόπιν συζητήσεως των αιτημάτων γονέων/κηδεμόνων, βάζοντας ιεραρχία και μετά πηγαίνουμε με βάση το παιδί! Εμείς προσαρμοζόμαστε στις ανάγκες του παιδιού όχι αυτό σε εμάς!

Η παρακολούθηση συνεδριών λογοθεραπείας, αλλά και κάθε είδους θεραπείας, παίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη ενός παιδιού.

Αρχικά, μέσα από τις λογοθεραπευτικές συνεδρίες στοχεύουμε στην ανάπτυξη των επικοινωνιακών δεξιοτήτων των παιδιών, δίνοντάς τους έτσι την ευκαιρία να εκφράσουν τις ανάγκες τους, τις σκέψεις τους και τα συναισθήματά τους. Μέσα από την αποτελεσματική επικοινωνία δίνουμε τη δυνατότητα στο παιδί να δημιουργήσει φιλικές σχέσεις και να συμμετέχει σε ομαδικές δραστηριότητες.  Στοχεύουμε στις ισχυρές γλωσσικές δεξιότητες, οι οποίες σχετίζονται με την καλύτερη αναγνωστική ικανότητα, την ανάπτυξη περιγραφικού και αφηγηματικού λόγου, προφορικά ή γραπτά. Οι γλωσσικές δεξιότητες συνδέονται στενά με τη γνωστική ανάπτυξη. Η  λογοθεραπεία μπορεί να ενισχύσει την ικανότητα του παιδιού να κατανοεί και να επεξεργάζεται πληροφορίες, υποστηρίζοντας τη συνολική πνευματική ανάπτυξη. Ταυτόχρονα μέσα από πρώιμη παρέμβαση μπορεί ο θεραπευτής να εντοπίσει υποκείμενα προβλήματα, όπως απώλεια ακοής, αναπτυξιακές καθυστερήσεις ή μαθησιακές δυσκολίες, επιτρέποντας έγκαιρη παρέμβαση. Συνοπτικά, οι συνεδρίες λογοθεραπείας παρέχουν τη βάση για την συνολική ανάπτυξη του παιδιού, επηρεάζοντας την ακαδημαϊκή, κοινωνική, συναισθηματική και γνωστική ευημερία του.

Πολύ σημαντικό είναι οι γονείς/κηδεμόνες να δεσμεύονται στο θεραπευτικό πρόγραμμα που έχει δημιουργηθεί για το παιδί τους. Η συνέπεια στην παρακολούθηση των συνεδριών, παίζει καθοριστικό παράγοντα για την εξελικτική πορεία του παιδιού. Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών είναι πιο δύσκολη η παρακολούθηση και η τήρηση του προγράμματος, ωστόσο το προβλεπόμενο διάστημα διακοπών από τις συνεδρίες είναι ο ένας μήνας. Υπάρχουν πολλά παιδιά που χρειάζονται το διάλειμμα αυτό και τον Σεπτέμβρη επιστρέφουν καλύτερα από πριν, ωστόσο υπάρχουν και παιδιά όπου κάνουν διάλειμμα για περισσότερο χρονικό διάστημα και επιστρέφουν έχοντας χάσει όσα είχαν κατακτήσει. Συμβουλευτείτε τον λογοθεραπευτή, μπορεί να προτείνει στρατηγικές για να διατηρηθεί η πρόοδος κατά τη διάρκεια των διακοπών, όπως ασκήσεις στο σπίτι ή δραστηριότητες. Αν είναι δυνατόν, προγραμματίστε συμπληρωματικές συνεδρίες πριν ή μετά τις διακοπές για να αναπληρώσετε τον χαμένο χρόνο. Γενικά, η διατήρηση μιας ισορροπίας μεταξύ των αναγκαίων διαλειμμάτων και της σταθερής θεραπείας είναι το κλειδί. Η ανοιχτή επικοινωνία με τον λογοθεραπευτή θα βοηθήσει να εξασφαλιστεί ότι οποιαδήποτε διακοπή θα διαχειριστεί με τρόπο που υποστηρίζει τη συνεχιζόμενη πρόοδο του παιδιού.

Η ειδική διαπαιδαγώγηση, ή αλλιώς ειδική αγωγή, ασχολείται με την εκπαίδευση παιδιών και εφήβων που διαφέρουν από τον μέσο όρο, σε κοινωνικό, ψυχικό ή σωματικό επίπεδο, σε βαθμό που απαιτείται προσαρμογή των συνηθισμένων σχολικών πρακτικών. Η ειδική αγωγή παρέχει στήριξη που ο μαθητής δεν θα απολάμβανε αν συμμετείχε μόνο σε μια τυπική τάξη και συμπεριλαμβάνει οτιδήποτε προσφέρεται στο παιδί για να το βοηθήσει να ενταχθεί στην κοινωνία σαν ένα μη εξαρτημένο και παραγωγικό μέλος της και στοχεύει στην κατάκτηση υψηλότερου επιπέδου αυτάρκειας και επιτυχίας στο σχολείο και την κοινότητα. Οι παρεμβάσεις πραγματοποιούνται από ειδικό παιδαγωγό και έχουν σχεδιαστεί για να βοηθήσουν μαθητές με επιβεβαιωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να ξεπεράσουν τις δυσκολίες τους, να ανακαλύψουν τα δυνατά τους σημεία, να καλύψουν μαθησιακά κενά, να εξελίξουν την αυτοπεποίθησή τους και να ενταχθούν ομαλότερα στο σχολικό και κοινωνικό τους περιβάλλον.

Ο ειδικός παιδαγωγός προσεγγίζει τους μαθητές με εξατομικευμένο τρόπο που προσαρμόζεται στις διαφορές, τις δυσκολίες και τις ειδικές ανάγκες του καθενός. Ταυτόχρονα, παρέχει πρακτικές συμβουλές διαπαιδαγώγησης στους γονείς. Στη συνέχεια, ο γονέας/κηδεμόνας θα πρέπει να επικοινωνήσει με κάποιον επαγγελματία ειδικής διαπαιδαγώγησης, ο οποίος, σε επαφή με το παιδί, θα το εξετάσει και θα το διαγνώσει επίσημα, ώστε μετέπειτα να μπορεί να ακολουθηθεί η κατάλληλη θεραπεία. Ο ειδικός παιδαγωγός είναι εκείνος ο οποίος θα μάθει στο παιδί πως να μάθει.Η μέθοδος αυτή δεν είναι μία και ποικίλει ανάμεσα στα παιδιά. Διαμεσολαβεί, λοιπόν, ανάμεσα στο παιδί και τη μάθηση του καθώς και ανάμεσα στους γονείς και τις προσδοκίες για το μέλλον του παιδιού τους. Ωστόσο, σε αυτή τη πορεία του παιδιού είναι απαραίτητο ο γονέας/ κηδεμόνας να είναι σύμμαχος του και να φροντίζει ώστε να υπάρχει τυπικότητα απέναντι στις θεραπείες, ακολουθώντας παράλληλα και τις οδηγίες του θεραπευτή. Με τον τρόπο αυτό, ενισχύεται η αποτελεσματικότητα της όλης διαδικασίας και επιτυγχάνονται πιο εύκολα οι στόχοι που τέθηκαν εξαρχής για το παιδί.

Κατανοώντας ότι η εργοθεραπεία ενισχύει την ανάπτυξη αισθητικοκινητικών, γνωστικών και κοινωνικών δεξιοτήτων σε άτομα κάθε ηλικίας, ιδίως των παιδιών, επιτρέποντάς τους να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά και ανεξάρτητα στην καθημερινή τους ζωή, αντιλαμβανόμαστε τη μέγιστη σημασία της αφοσίωσης στο πρόγραμμα αυτής.

Οι εργοθεραπευτές σχεδιάζουν εξατομικευμένα προγράμματα για κάθε παιδί, με βάση τις μοναδικές του ανάγκες και δυσκολίες. Η τήρηση λοιπόν του προγράμματος διασφαλίζει ότι τα επιτευχθέντα αποτελέσματα διατηρούνται και ότι δεν θα υπάρξει υποτροπή στις δυσκολίες ή στα προβλήματα που αντιμετωπίζει το παιδί. Επιπλέον, η συνεχής παρακολούθηση της εργοθεραπείας δημιουργεί σταθερές και συνεπείς συνήθειες, οι οποίες είναι σημαντικές για την ανάπτυξη και τη γενική ευεξία του παιδιού.
Από την άλλη πλευρά, η διακοπή της θεραπείας νωρίτερα μπορεί να αφήσει τις ανάγκες του παιδιού ανεκπλήρωτες καθώς αναστέλλεται η προσπάθεια και η πρόοδος του. Μπορεί επίσης να επηρεάσει αρνητικά την ψυχολογική του κατάσταση και την αίσθηση αυτοαξίας του ιδίως στα παιδιά που πρέπει να προσαρμοστούν σε νέα σχολικά και κοινωνικά περιβάλλοντα.

Η αξία της Ψυχοθεραπείας και της Συμβουλευτικής έγκειται αναντίρρητα και πρωταρχικά στην επιθυμία του ίδιου του ατόμου να βελτιώσει τον εαυτό του και την ποιότητα της ζωής του και των παιδιών του. Κατ’ επέκταση η σχέση με τον/την θεραπευτή/τρια παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στην έκβαση της θεραπείας. Για να μπορέσει ο θεραπευόμενος να ωφεληθεί κατά το μέγιστο δυνατό από τη θεραπεία και να συνάψει μια σχέση εμπιστοσύνης με τον θεραπευτή χρειάζεται από μεριάς του να δείξει συνέπεια, σταθερότητα και ενεργητική στάση στη θεραπεία, καθώς αποτελούν βασικά στοιχεία της διεργασίας. Η σταθερότητα και η συνέπεια είναι συναφείς έννοιες, καθώς και οι δύο αφορούν το χρονικό πλαίσιο της θεραπείας. Είναι σημαντικό ο θεραπευόμενος, είτε είναι ενήλικας, είτε παιδί να προσέρχεται στην ώρα του για να μπορεί να ολοκληρώνεται επαρκώς το θεραπευτικό πλάνο, που έχει ορίσει ο θεραπευτής. Έτσι, νιώθει και ο ίδιος ο θεραπευόμενος μεγαλύτερη ασφάλεια.

Επιπλέον, είναι σημαντικό να ακολουθείται το θεραπευτικό σχήμα που έχει οριστεί σε συνεργασία του θεραπευτή με τον θεραπευόμενο, καθώς πρόκειται για μια σχέση αμοιβαίας δέσμευσης και οριοθέτησης. Αν πρόκειται για παιδιά, οι γονείς είναι αυτοί που οφείλουν να διασφαλίσουν όλα τα παραπάνω για τα παιδιά τους, δείχνοντάς τους με αυτό τον τρόπο και ένα μοντέλο συμπεριφοράς που τα παιδιά θα έχουν ως πρότυπο. Το ίδιο ισχύει βέβαια και για τους ενήλικες, καθώς η θεραπευτική σχέση είναι μια προσομοίωση όλων των σχέσεων ενός ατόμου αλλά μπορεί να αποτελεί και μια διορθωτική εμπειρία σχετίζεσθαι για τυχόν παρελθοντικές δυσλειτουργικές σχέσεις. Συνεπώς, αν κανείς μάθει να δεσμεύεται και να οριοθετείται μέσα στη θεραπευτική σχέση, είναι μια καλή ευκαιρία εξάσκησης για να το εφαρμόσει αυτό σε όλες τις υπόλοιπες σχέσεις του!

Αξίζει επιπλέον να σημειωθεί ότι η θεραπεία δεν τελειώνει, μόλις ο θεραπευόμενος εξέλθει από τον χώρο. Πρόκειται για μια συνεχιζόμενη διαδικασία, όπου, ειδικά αν μιλάμε για παιδιά, οι γονείς χρειάζεται να ακολουθούν με μια συνέπεια τις κατευθύνσεις του θεραπευτή. Εν κατακλείδι, αν και μπορεί να ακούγονται ασήμαντα τα ‘πρακτικά’ ζητήματα της ψυχοθεραπείας, που αφορούν το χρόνο, έχουν στην πραγματικότητα έναν ιδιαίτερο συμβολισμό που σχετίζεται με τις έννοιες της δέσμευσης, των ορίων, της συνέπειας με την ευρύτερη έννοια και της σταθερότητας, της ασφάλειας αλλά και της εμπιστοσύνης, όλα αυτά που ονομάζουμε ‘’πλαίσιο’’ και που όλοι οι άνθρωποι τα έχουν ανάγκη! Ας είναι λοιπόν η ψυχοθεραπεία μια ευκαιρία για όλους, να εκπαιδευτούν σε κάτι από τα παραπάνω και να μάθουν να σχετίζονται με έναν τρόπο διαφορετικό!

Η θερινή περίοδος είναι μια εποχή ξεγνοιασιάς και χαλάρωσης για όλους, ιδιαίτερα για τα παιδιά μας. Ωστόσο είναι εξαιρετικά σημαντικό να διασφαλίσουμε ότι η πρόοδος που έχουν κάνει κατά τη διάρκεια του έτους δεν θα χαθεί.

Η διεπιστημονική ομάδα του Έργω Λόγω Ανάπλασις

X